Kiaušinis pagonių religijoje simbolizuoja kosmosą, gyvybės atsiradimą, vaisingumą.
Kiaušinių marginimas turėjęs magišką reikšmę. Ant
kiaušinių skutinėtos saulutės,
žvaigždės, žalčiukai, įvairi augmenija, raštų deriniai. Specialią reikšmę
turėjusi ir kiaušinio spalva. Raudona spalva simbolizavo gyvybę, juoda –
žemę, mėlyna – dangų, žalia – bundančią augmeniją, geltona –
pribrendusius javus.
Vaikai tikėjo, kad pamiškėje gyvena senutė Velykė. Ji dažo kiaušinius, o
Velykų naktį sudeda juos į vaškinį ar cukrinį vežimaitį, pakinko į jį
kiškius ir veža vaikams. Iš ryto kiekvienas vaikas ant palangės rasdavo
po du Velykės kiaušinius.Ko gero, mažai kas žino, kad per Velykas buvo puošiama Velykų eglutė. Prie vienos tiesios medžio šakos buvo rišamos eglės šakelės, taip dirbtinai sukuriant eglės formos medelį. Šiame medelyje būdavo padaromi lizdeliai, į kuriuos įstatomi kiaušiniai. Paprastai buvo įstatomi 9 ar 12 kiaušinių, mat šie skaičiai laikyti magiškais, nešančiais laimę. Toks medelis dar buvo puošiamas išsprogusiais žilvičio kačiukais, popierinėmis gėlėmis, paukštelių formos sausainiais.
Velykų apeigos:
- Kaip jau minėta, per Velykas buvo einama bukynių. Dauždavo kiaušinius dažniausiai vyrai. Tas, kurio kiaušinis buvo stipriausias, garsėdavo per kelis kaimus.
- Ridinėjami kiaušiniai buvo per specialų lovelį. Tas, kurio kiaušinis nuriedėdavo toliausiai, ne tik buvo laikomas nugalėtoju, bet ir laimingu žmogumi, kuriam viskas sekasi.
- Velykų dieną vaikai, dažniausiai iki 8 metų, eidavo kiaušiniauti. Atėjęs į trobą vaikas sudainuodavo nedidelį posmelį, pvz.: „aš mažas vaikelis, kaip pupų pėdelis...“ ir įsikišdavo pirštą į burną – tai buvo ženklas, kad jis prašo kiaušinio. Įkišti du pirštai reiškė, kad vaikas prašo dviejų kiaušinių. Buvo ir tokių, kurie įsikišdavo į burną ir daugiau pirštų, bet tuomet paprastai būdavo išvejami už gobšumą.
- Vaikinai per Velykas eidavo dėdinėti. Jie eidavo prašyti kiaušinių pas merginas. Ta, kuri neturėdavo kiaušinių, buvo prievarta nuvedama į vištidę ir sodinama į vištos gūžtą perėti.
- Suaugusieji eidavo lalauti. Pasiėmę barškučius jie eidavo į laukus
ir laimino jų šeimininkus dainomis. Lalavimu ši apeiga vadinama todėl,
kad dainų priedainiuose būdavo žodžiai : „ai lalu lalu“ , „ei lalo“ ir
pan. Manoma, kad lalavimas seniau buvo skirtas deivės Lelos garbei.
Vėliau į jį įtraukta netgi krikščioniškų elementų, pvz.:
„Kur akėta, te gyvuoja, ei lalo
Kur užsėta, te žaliuoja, ei lalo
Šventas Jurgis rasą krėtė, ei lalo
Šventas Jonas mėšlą vežė, ei lalo
Šventas Jokūbas rugius kirto, ei lalo
Šventa Ona pėdus rišo, ei lalo...“
Taigi prisiminkime senąsias tradicijas ir pasidžiaukime pavasariu, gamtos ir dvasios atgimimu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą